نظر فروید درباره دین و بررسی و نقد

الف)فروید بی دینی تمام عیار بلکه ضد دین بود بنابراین نمی توان گفت که او توانست است بدون سوگیری درباره دین اظهار نظر کند.

ب) جهان بینی فروید درباره جهان هستی ماده گرای صرف است. این جهان بینی با نظر اکثریت مردم و دانشمندان که در ورای ماده به هستی برتری معتقدند در تعارض است.

ج) برداشت فروید از خود »و نیز فروید درباره دین غیر از برداشت‌های خود فروید که بر پایه داستان پردازی های غیر علمی است سند قابل اعتمادی ندارد.

 

++فروید و روانشناسی دین

فرود خود را یهودی رهاشده شکاک و کاملاً بی دین می دانست بی دینی معمولی نبود بلکه از دین یا دست کم از باورهای کاتولیک ها در فرایبرگ و وینتنفر داشت. او در پاسخ نامه رنه لافورگ که از او خواسته بود به دلیل هجوم نازیها فرار کند نوشت دشمن واقعی نازی ها نیستند بلکه دشمن واقعی دین و کلیسای کاتولیک است. می‌توان گفت نه تنها از سنت کاتولیک نفرت داشت بلکه از اعمال دینی یهود نیز متنفر بود فروید با بی رغبتی دعاهای عبری مراسم ازدواجش را فراگرفت و پس از ازدواج نیز با سنگدلی تمام همسرش را از آموزه‌های یهودی بازداشت . فرزندانش نیز مجبور بودند به دور از هرگونه آموزش‌های تکالیف دین یهود پرورش یابند زیرا او تمامی شعائر دینی را از خانواده شروع کرد.

وی دین را اموری روانی می دانست که به خارش فرافکنی می شود و تو اسطوره های بهشت و هبوط انسان خدا خیر شر جاودانگی و غیره را به همین صورت تبیین می کرد.

++نظر فروید درباره دین: خدا در اندیشه فروید

لئوناردو داوینچی پیش فرض اصلی نظر فروید درباره دین است داوینچی خارج از یک ازدواج رسمی داده شد در چند سال اول زندگی پدر نداشت به باور فروید همین امر سبب شد که از این رویکرد آن شود و چون از تهدید حضور پدر در اوایل کودکی بدون بود خود را از قید و بندهای دین رهایی یابد. پیش فرض فروید آن است که عمیق ترین ریشه های دین داری در عقد ادیپ قرار دارد خدای شخصی از نظر روانشناختی چیزی نیست جز همان پدر که تعالی رتبه افتاده است از نگاه زیستی نیز فرزند انسان بسیار ناتوان در نتیجه به دیگران نیاز دارد از رو وقتی در آینده درماندگی و ضعف خود را در مقابل عوامل قدرتمند زندگی در میابد واپس روی و احیای دوباره نیروهایی که او را در کودکی حفظ می کردند می کوشد تا شاید ناامیدی خود را انکار کند حسرت از پدر که همواره ریشه هر شکلی از دین را رقم می زند گرفتاری های ناشی از عقده ادیپ از جمله احساس گناه و ترس را به صحنه می آورد تصمیم پذیری ناشی از فرمانبرداری از قدرت مطلق پدر در دوران کودکی که من ارمانی درونفکنی می شود به صورت خدا فرافکنی می گردد.

 

++فهرست منابع نظر فروید درباره دین

الف) منابع قرص این نظر فروید درباره دین

۱_قرآن کریم. ۲_تفسیر المیزان _۳_مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار ج ۵۲

۴_ویتل جونز، ترجمه هاشم رضی،فروید و اصول روانکاوی ،

ب)منابع لاتین نظر فروید درباره دین

1_David Wulff(1997),psychology of religion:classic and contemporary

2_Chopra,Deepak(2000),How to know God

3_Newberg,Andrew Eugence

نظر کودکی ۹ساله راجع به خیر و شر،خدا،شیطان و فرشتگان

روانشناسی دین از دیدگاه یونگ

روانشناسی دین از نظر فروید

دین ,فروید ,نیز ,پدر ,دینی ,بلکه ,درباره دین ,فروید درباره ,نظر فروید ,خود را ,را از

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

لوله پلی اتیلن صنعت غرب کار و فناوری نو 2 جوانان قرآنی لاغری و تناسب اندام- زیبایی پوست و مو موسسه حقوقی معاهده زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری دانلود آهنگ های غمگین و احساسی املاک نیکان اصل گاه نوشت های یک "من" دفتر وکالت بسیج دانش آموزی شهید فهمیده منطقه شال